Bank financiert plan van € 10 miljoen in cherrytomaten
Van het drukke Zuid-Holland naar de rust en ruimte in Friesland en daar een miljoenenbedrijf in cherrytomaten opzetten. Glastuinder Cock van Overbeek deed het en hij is in Friesland nog niet uitgegroeid.
Wie bij de Albert Heijn een bakje met cherrytomaten koopt met daarop de letters OV weet waarschijnlijk niet waar deze tomaten vandaan komen. Ze komen van het bedrijf Gardeners Pride BV, een familiebedrijf met vestigingen in het Friese Beetgum en het Drentse Klazienaveen. De OV staat voor Van Overbeek. Cock (62) en Marja van Overbeek (59) voeren de directie, hun kinderen Marlies (30) en Marco (28) draaien al een aantal jaren volop mee en worden klaargestoomd voor de bedrijfsovername. De jaaromzet van Gardener’s Pride ligt rond de € 22 miljoen. Het bedrijf telt 190 vaste medewerkers. In de zomer zijn er 65 losse krachten actief, veelal scholieren.
‘Met passie tomaten telen’
‘Met passie zo duurzaam mogelijk smaakvolle tomaatjes telen én verpakken, daar zijn we goed in’, lacht Cock van Overbeek op de vraag waar het familiebedrijf de kost mee verdient. Het glastuinbouwbedrijf teelt losse cherrytomaten, troscherrytomaten, pruimcherrytomaten en romaatjes (25 hectare). Maar ook komkommers (3 hectare) zitten inmiddels in het pakket. De groenten worden geleverd aan telerscoöperatie Oxin Growers, die ze verkoopt aan Bakker Barendrecht, een van de grootste groente- en fruitbedrijven van Nederland. Bakker Barendrecht heeft een partnerschap met Albert Heijn op gebied van groente en fruit. Gardener’s Pride groeide in de laatste twintig jaar uit tot één van de toonaangevende leveranciers van cherrytomaten aan Albert Heijn (AH).
De Afsluitdijk over
Dat had Van Overbeek niet kunnen bedenken toen hij in 2002 voor het eerst in z’n leven de Afsluitdijk overstak naar een open dag van glastuinbouwbedrijf Hartman in Sexbierum. De teler uit Poortugaal, een dorp in de buurt van Rotterdam, zocht naar ruimte die in Zuid-Holland niet aanwezig was. Hij was als tweede teler in Nederland gestart met de teelt van cherrytomaatjes in een kleine kas met heteluchtverwarming. Het doel was groeien en een bedrijf realiseren met moderne tomatenteelt. De ruimte hiervoor vond hij in Friesland, waar hij in aanraking kwam met de organisatie die de glastuinbouw in deze provincie stimuleerde: Tuinbouwontwikkelingsgebied Friesland. In Beetgum kon hij tegen aantrekkelijke prijzen 8 hectare kasgrond kopen.
‘Rot eind weg’
De tuinder vond het eerst maar ‘een rot eind’ weg. In 2003 pakte hij toch z’n spullen om naar Friesland te verhuizen. Samen met z’n vrouw ging hij niet bij de kas, maar midden in het dorp wonen, om goed te integreren in de gemeenschap. Ook volgden ze samen een cursus Fries en zijn ze al jaren sponsor van de plaatselijke voetbalclub SC Berlikum. Ondertussen groeide het bedrijf als een speer, harder dan het enige glastuinbouwgebied dat Friesland rijk is. Zodoende kocht hij in 2008 een bestaande bloemenkas in Klazienaveen. De jaren erna kon het bedrijf ook in Friesland weer verder groeien, met als voorlopig eindresultaat 28 hectare aan kassen: 14 hectare in Beetgum en 14 hectare in Klazienaveen. Met de helft onbelichte en de helft belichte teelt. En passant nam hij deze zomer samen met z’n dochter een naburige aardbeienkwekerij over. Het Friese aardbeienbedrijf gaat verder als ‘Fryske Strawberries’ en wordt gerund door dochter Marlies en haar man René. De teelt vindt plaats op 5 hectare.
44.000 m2 aan kas erbij
Het nieuwste plan van de familie Overbeek is om deels de glasopstanden in Klazienaveen af te bouwen en de productie te verplaatsen naar Beetgum. Er ligt een plan van in totaal € 10 miljoen klaar voor het bouwen van 44.000 m2 glasopstand in Beetgum. Geen schaalvergroting, maar een serieuze vervangingsinvestering om het bedrijf te centraliseren én te moderniseren.
Financieringsplan Ynsigt
Om de financiering van het plan van € 10 miljoen bij de bank rond te krijgen, schakelde Garderner’s Pride Johannes Wassenaar in. Toen Wassenaar nog bij de Rabobank werkte, was hij de accountmanager van het bedrijf. Die ervaringen waren goed. Van Overbeek zet de samenwerking met Wassenaar dan ook door nu hij financieel specialist bij Ynsigt is geworden. ‘Ynsigt moet onze ideeën zo goed mogelijk vertalen naar de bank, zodat wij maximaal financiering kunnen krijgen. Dat lukt het best met iemand die de financiële kant van ons bedrijf kent van A tot Z kent en de weg kent in de wereld van de financiering.’
Wassenaar maakte een compleet financieringsplan, met alle ins en outs van het bedrijf erbij. ‘Waar de bank onder andere naar kijkt, is continuïteit in afzet. Bij ons zit dat wel goed, want we hebben al 35 jaar dezelfde afnemer: Albert Heijn’. Zo vertelt Cock. Zoon Marco vult hem aan: ‘In de nieuwe kassen passen we Het Nieuwe Telen toe, een teeltmethode waarbij nieuwe inzichten op gebied van kasklimaat en gedragsverandering van de teler leiden tot een optimaal teeltresultaat en besparing van energie. Met dubbele schermen, gevels van polycarbonaat voor een optimale isolatie, led verlichting en een systeem dat de lichtuitstoot minimaliseert verduurzamen we stevig. En door de centralisatie van de activiteiten neemt het aantal transportbewegingen fors af. Dat zijn allemaal elementen die goed in het plan zitten en hebben geholpen met het rond krijgen van de financiering.’
Cock van Overbeek: ‘Bij de bank zit niemand meer die het even voor je regelt, zoals het in het verleden was. Maar ondertussen eisen ze wel een heel goed plan. Daarvoor moet je gewoon een goede financieel specialist hebben. Die hebben we met Ynsigt.’
Toekomstplannen
De financiering mag dan rond zijn, toch besloot de familie Van Overbeek de bouw nog even uit te stellen. ‘Een kas bestaat uit staal, aluminium en plastic, dat zijn net de kosten die het afgelopen jaar 40% hoger zijn geworden. Voeg daarbij de gasprijzen die de pan uit rijzen en je zult begrijpen dat we even de kat uit de boom kijken tot alle prijzen hopelijk weer wat normaliseren. Anders zullen we moeten bij financieren.’ De adempauze verandert de doelstelling van Gardener’s Pride niet. Marco: ‘De consument koopt in de supermarkt steeds vaker op basis van smaak, duurzaamheid en gezondheid. Daar willen we in het partnership met Bakker Barendrecht/Albert Heijn verder op inspelen. Wij geloven dat samenwerking in zo’n keten met een paar sterke partijen ons meer brengt dan produceren voor een exportmarkt met hevige prijsconcurrentie.’